jump to navigation

? Universum har ingen vägg ? juli 1, 2009

Posted by matskjellstrom in Allmänt, Vetenskap.
Tags: , , , , , , , , , , ,
trackback

Jag har funderat mycket på universums oändliga rum, minns att jag redan 1978 hade tankar om universum. Att skriva en artikel som är lättläst blir en svår uppgift, men jag gör ett försök.
Har läst många kända böckerna om universum men jag har inte hittat några svar på mina frågor.
Att vi lever på ett runt objekt med en glödhet kärna är nu allmänt känt. Jorden.
Något som är svårare att förstå är det som är omkring vår jord.
Idag har dom kartlagt stora delar av universum – men det finns oändligt med rum som ännu inte är utforskade.

Vad finns bortom det kända universum?

Universum

När jag funderar på detta så slår det mig att det som är myntat inte stämmer, om universum böjer sig som många kända vetenskapsmän förklarar i sina böcker så blir verkligheten en sorts falsk illusion.

Om man nu kan resa ut i rymden i ljusets hastighet i en absolut rak linje i alla riktningar från moder jord ——– när kommer vi till närmaste ”vägg” eller slut så att säga – ALDRIG, tror jag! Då stämmer inte dom stora vetenskaps männens teorier.
Om det fanns en ”vägg” långt bort i det enorma universum eller något som hindrade oss från att fara ut längre på vår färd så skulle det vara intressant att få veta vad som döljer sig bakom denna ”vägg” [slutet]? Universum Nr 2 eller är det en annan dimension som lurar bakom slutet på universum? Vem vet? Jag har nu börjat se en ljusning i problemet som gäckar många. Men det får bli en ny artikel om just detta.

Eftersom det alltid finns någonting annat bakom varje dörr i den 3-dimensionella världen som vi existerar I – så måste det betyda att det inte finns något slut. Universum är oändligt och helt oförklarigt.
Eftersom vi inte kan förstå oändligheten så borde det finnas något som vi inte uppfattar – ännu!
En 4:e dimension? Eller är det så att vår mänskliga abstraktions förmåga har perceptions begränsningar?

Big Bang? Det sägs att innan Big Bang fanns det ingenting. Är det möjligt?
Själva rummet måste ha funnits i all evighet. Planeter och stjärnor bör har skapats i en processliknande loop i all evig tid.

Vad vill jag uppnå med denna artikel?
 Kanske vill jag bli påmind om att det finns saker som vi kanske aldrig kan förstå innan jorden går under om ca 5 miljarder år [sant]. Hur många generationer människor blir det innan vi börjar närma oss slutet, MÅNGA? Hinner vi människor att bosätta oss på en annan planet innan vår gigantiska och värmande sol försvinner? Vem vet? Inte jag?
Jorden är ej evig, men universum är evigt vilkt betyder att allting ingår i en ny skapande process som upprepar sig.

Vad är ljus egentligen? Vi vet att det finns, men vad ÄR det egentligen? Det borde finnas överallt i det oändliga rummet eftersom ljus sprider sig i en evig process. Om ljuset färdas i en evig resa ut i universum, när slutar ljuset att färdas? Aldrig eller slocknar det efter en bestämd tidsrymd ? Jag tror att Ljuset i sig kan innehålla svaret på en hel del frågor.

Eftersom jag är en amatör på detta område så ser nog många denna artikel som lite naiv och spekulativ utan större insikt. Men jag tror på mig själv och jag tycker mina visioner är intressanta att publicera.
Ämnet är så svårt och komplext att denna artikel blir bara ett litet sandkorn i den stora öknen av obesvarade frågor.

Mats Kjellström

Jag är ej evig på jorden, men när jag möter evigheten vid mitt dödsögonblick så blir jag någon som alltid kan  finnas som ett evigt minne i det oändliga rummet. Döden kommer jag skriva om i en artikel i ett framtida inlägg.

Kommentarer»

1. Lars Sjögren - juli 5, 2009

Peter Nilson – död sedan några år – en mycket intressant föfattare. Han skrev om både naturvetenskap och musik, konst och litteratur. Han talade alltid om universa i sina böcker.

2. Johanna - augusti 20, 2009

När kommer nästa inlägg då? =)

3. RexRex - juni 20, 2011

Då jag häromdagen, i min samling med gamla vinylskivor, efter många år återfann en av guldklimparna i kollektionen, nämligen den albanske Edo Doxhas jazztrio, trodde jag knappast mina ögon. Jag som trodde att den blivit utrensad under kulturrevolutionen i början på 60-talet. Edo Doxha, Phul Mandelkvarn och Segolith Follic framför ett antal, för Folkrepubliken Albanien (Shqiperia) helt unika musikstycken, med tydlig inspiration av New Orleans Jazz, s.k. ”Gladjazz” eller ”Dixieland.” Instrumenten är dock inte de gängse. Doxha spelar eltriangel, Mandelkvarn trakterar Leongim, ett märkligt instrument som liknar en korsning mellan musettdragspel, tramporgel och autoharpa. Follic spelar Mezzafon, en variant av tuba med bidé och inbyggda cymbaler. Tillsammans åstadkommer dessa tre musikaliska puritaner ett sannskyldigt inferno av de utsöktaste dissonanser. Detta är en musik att plågas av!


Lämna en kommentar