jump to navigation

Den festliga lördag kvällen 30 maj 2009 juni 1, 2009

Posted by matskjellstrom in Allmänt, Kultur.
Tags: , , , , , ,
trackback

Jag är ingen festfixare eller sällskaps människa av bättre klass men denna helg bjöd jag in tre goda vänner till min vackra lägenhet som ligger intill en skog fylld med blommor, buskar, träd och bär. Fåglar som kvittrar får man uppleva varje dag om man har en dörr eller ett fönster öppet, fridfullt med djurläten och skogsdofter. Själva festen höll vi i min lilla trädgård – en utomhus dukning  med kraftfull solinstrålning som var behagsam hela aftonen.

Mina vänner presenterar jag här: Lars, kammarmusiker, Hans, historielärare och Bengt som är expert på kött fick sig en stor överraskning – att Mats kunde göra en mat meny som var av nästan världsklass blev nog en chock för dom fina herrarna. Jag hade gjort en medelhavsgryta med en mix av italienska och próvenciala kryddor o grönsaker plus fin fläskfile som var preparerad på mitt speciella vis. Efterrätten var en delikat äppelkaka med lyxvaniljsås.
Vinet och spriten var även den av bättre klass. Så hela matupplevelsen blev mycket lyckad.

Vi hade också en evighets dialog på en mänsklig nivå halva kvällen både före, under och efter maten.  Det är alltid trevligt att ha sällskap av människor som man trivs med. Ibland så kan vissa människor vara obekväma i sin gestaltning. Men denna afton blev som sagt angenäm utan några störningar. Jag får hoppas att jag får tid till en liknande fest inom en snar framtid. Även en mindre visning av min boksamling hann jag med plus en kortare visning av min dator. När kvällen började bli sen så tog herrarna sig hem på sina cyklar. Ibland så får man uppleva en trevlig afton med goda vänner – men oftast får jag sitta ensam.

Mats Kjellström

Jag är fortfarande mätt, så storslagen var festen att den gav mig en långvarig mättnadskänsla.

Kommentarer»

1. Lars Sjögren - juni 26, 2009

En förfärligt sen kommentar: det allmänna omdömet om ditt kulinariska opus, bestod av överväldigande superlativer! Fortfarande är det den godaste maträtt jag avätit i år!


Lämna en kommentar