jump to navigation

Minnet – en vandring i hjärnan (memory) maj 17, 2009

Posted by matskjellstrom in Allmänt, Vetenskap.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Jag har alltid varit fascinerad av människans minne eller snarare mitt eget.
Att man kan minnas är något fantastiskt,  vi kan så att säga titta tillbaka i backspegeln. Hur vår hjärna fungerar är fortfarande ett mysterium. Expertisen har ännu inte utforskat vår hjärna ännu till 100%. Dom vet mycket men egentligen så kan vi inte förklara allt kring minnets innersta kärnstruktur och uppbyggnad.
Hjärnan rymmer över 100 miljarder nervceller plus ett obegripligt antal kontakt punkter [synapser]. Hjärnan processar allt som vår kropp utför plus allt som vår omvärld får in via våra ”smarta” sinnen – fantastiskt!

Något annat som är intressant är olikheterna – vi minns OLIKA !
Många människor har ett dåligt minne, det märker man tydligt när man umgås med folk. Vissa individer har ett mycket bra minne men dom verkar vara av den sällsynta sorten. Har vår intelligens koppling till minnes kapaciteten? Ja, jag tror att så verkar det vara. Skulle jag ge konkreta exempel så skulle jag kränka enskilda individers integritet, tyvärr.

Oscar Wilde: -”Alla klagar över sitt dåliga minne, men få över sin låga intelligens”

Människor som ljuger ofta verkar ha ett dåligt minne, dom minns sällan att dom har ljugit, så nästa gång man hör dom prata som tror man nästan att dom är enfaldiga, man tror inte utan man vet.

Att vi även har olika minneskapacitet i ”volym” är också ganska tydligt.
En del människor kan minnas oändliga mängder information – andra minns knappt någonting av vad dom har upplevt eller lärt.
Men det finns flera fördelar med båda sortens minnes kapacitet; dåligt minne är bra att ha om man ofta upplever negativa saker. Bra minne är bra att ha om man har upplevt positiva upplevelser. Folk som minns många negativa upplevelser mår säkert oftare dåligt, får ångest oftare än dom som är nästan ”tomma” i minnet.

Det som är kul är man minns saker från sin barndom till nuet, konstigt men så är det. Man kan nästan tro att man har en oändlig videobandspelare i huvudet.

Man kan göra en artikel om minnet hur lång som helst men jag begränsar den till en måttlig version av hur minnet funkar och hur vi kan förbättra det.
Vi har enligt vetenskapen dessa minnes kategorier:

Procedur minne – lära in och plocka fram färdigheter
Implicit perceptuellt minne – identifiera föremål snabbt
Korttidsminnet – det temporära minnet
Semantiskt minne – kunskaps minne
Episodiska minnet – erfarenheter [igenkänning], som är det mest intressanta att undersöka (tycker jag)

Vilket minne har man mest nytta av?
Vem vet, men alla har nog en viktig funktion att fylla.

Frågan är nu – kan man förbättra sitt minne?
Ärver man minnets kapacitet via DNA? Eller har det att göra med hur man använder sin hjärna? Är kosten viktig för minnet? Finns det några ”genvägar” till ett bättre minne? Har letat febrilt men det verkar inte finnas några hjälpmedel för minnet. Det ända man kan göra är att vara aktiv med minnet. Men visst det finns böcker om hur man lär in snabbare och effektivare, dom kommer jag behandla straxt.

Ni som vet vem jag är så har ni säkert memorerat att jag kan trolla.
Trolleri kräver alltid att man minns olika magiska rutiner med hög exakthet, annars så funkar inte det magiska. Allting man lär sig kräver att man minns men när man trollar så krävs det oftast att man minns väldigt detaljerat för att det ska funka bra. Därför har jag alltid varit intresserad av ”the memory”.

Till min lycka så var en av mina första trolleri böcker som jag köpte för att lära mig lite magiska konster (1981) skriven av en känd New York herre; Harry Lorayne.
Han är expert på minnet, har skrivit flera böcker i ämnet som sålt i miljon upplagor. Har dessutom medverkat i flera större TV shower och gjort sig känd.
Hans lär ut hur man minns ”bättre” via olika system. Hans böcker rekommenderas. Harry har jag haft kontakt med via magiska online forum, kul.
http://www.harrylorayne.com/

En annan herre med världs rykte är Tony Buzan. Han är uppfinnaren av Mind Maps, ett minnes verktyg som funkar.
http://www.buzanworld.com/

Dominic O’Brien är en man som har skrivet böcker i konsten att minnas bättre, hans böcker är värda att studera.
http://www.youtube.com/watch?v=mCuQ_14R4bI

Det finns också minneskonstnärer som uppträder som artister, imponerande att se dessa individer. Se en kille memorera ordningen i en blandad kortlek med 52 kort på några sekunder: http://www.youtube.com/watch?v=Yp9qF-SjJZk

Jag minns, jag minns, jag minns – för mycket. Blir det aldrig fullt i min hjärna?

Mats Kjellström

”Det finns en blomma som heter Glömska. Den växer i hjärtan som aldrig lärt känna vad kärlek är” – Japanskt orspråk

Kommentarer»

1. Lars Sjögren - maj 18, 2009

En intresseväckande artikel. Själv har jag begåvats med ett hästminne – selektivt, bäst så!

2. Lars Sjögren - maj 23, 2009

Kommentera

